Karien en Iris op safari en..... Zanzibar! - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van Iris Hassink - WaarBenJij.nu Karien en Iris op safari en..... Zanzibar! - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van Iris Hassink - WaarBenJij.nu

Karien en Iris op safari en..... Zanzibar!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

29 Juli 2014 | Tanzania, Zanzibar Island

Hallo dan! Inmiddels zitten we heerlijk op Zanzibar. Maar eerst zal ik nog even een klein verhaaltje vertellen over onze safari.

19 juli vlogen we van Kaapstad naar Johannesburg. Nog lichtelijk zenuwachtig aangezien ik NOG STEEDS geen visum hebt. Jaja mensen het is wat met die Afrikanen. Je wordt er gek van maar goed, ik doe er ook geen moeite meer voor. Niks geen problemen en we konden vertrekken. Na 2 uurtjes vliegen kwamen we aan in Johannesburg. Al direct een stuk mooier weer dan in Kaapstad (daar was het inmiddels al een paar dagen aan het regenen). We konden de zon weer zien.

Vanaf het vliegveld werden we naar onze lodge gebracht. Een soort (groot) bed and breakfast. Vol verwachting bedachten we ons hoe groot de groep zou zijn waarmee we op safari zouden gaan. Totdat bij het avondeten bleek dat we maar met z’n vieren waren…oké..ook gezellig maar gaan we dan met z’n vieren in een joekel van een truck?! (lees een vrachtwagen) Ja hoor! Soort privé tourtje dus. Er gingen nog een Belg (Frans) en een Noors meisje mee. En natuurlijk de gids, chauffeur en kok (1 en dezelfde man). Arnold, dus wij moesten natuurlijk even de grap maken over dat tv-programma over Arnold met de rugby-head! Hilarisch…
Zo een paar leuke verhaaltjes over onszelf, Nederland, ons (charmante) dialect en een lesje Nederlands. Ik betwijfel het of ze er wat van hebben geleerd, aangezien het Engels soms werd verward met het Duits (ik noem geen namen…K…P). Met als gevolg dat de gids continue Danke riep i.p.v. bedankt of dank je wel.

De volgende dag 5:30 uur vertrokken de rangers richting de natuurparken. Na een rit van bijna 11 uur kwamen we aan bij het eerste natuurpark ‘Balule’, om al meteen wat dieren te kunnen spotten! Rond 17:00 uur kwamen we aan bij ‘Andy’s Camp’ erg mooi in een afgelegen gebied midden in de wildernis. Met een uitzicht over de hele bush. We werden verwelkomt door 2 aapjes die net wat eten probeerden te ‘stelen’. Grappig voor ons om te zien maar minder grappig voor de eigenaars natuurlijk, die maken dit dagelijks mee. Wij hadden de beste ‘tent’ aangezien langs onze tent het pad van een olifant liep. Hij komt hier namelijk geregeld langs lopen en drinkt dan wat water uit het zwembad. Helaas niet gebeurt toen wij er waren. Toen kregen we nog even een huishoudelijke mededeling: ‘Als je ’s nachts een paar ogen ziet…gewoon doorlopen en níet gaan rennen!’ Het kunnen evt. leeuwen o.i.d. zijn’. Fijn..ik was meteen gerustgesteld…

De volgende dag begon met een game walk. We liepen in de bush op zoek naar kleine insecten, bomen, planten etc. En zo kwamen we dus ook mijn favoriet tegen: de Baboon spin! Zoek eeeeven op google! Dank u. Maar goed, angsten weer overwonnen.
’s Avonds een night drive gedaan, nu in een mini truck op zoek naar de ‘big five’ (Olifant, leeuw, neushoorn, buffel en luipaard). Een mooi moment was dat een hyena midden op ons pad ging liggen, heel rustig en daar ook bleef liggen totdat we de auto weer aandeden. Daarna zagen we in het donker 2 olifanten maar aan alle kanten hoorden we wat geritsel, waarschijnlijk een grote groep olifanten. Toch wat beangstigend als je ze niet ziet in het donker. Ik keek dan ook overal behalve naar de olifanten die we wél konden zien. Maar uiteraard gaaf om te zien!

Jaaaa, dag 3 eindelijk richting het welbekende ‘Kurger Park’. En maar zoeken…ik ben er achter gekomen dat ik niet zo’n goede dierenspotter bent aangezien iedereen wel een keer zei jaaa daar zie ik iets, moest ik eerst 10 keer vragen ‘maar waar dan??’. Maar goed..
Ook onze Franstalige Belg was erg fanatiek. Wanneer het een lange tijd rustig was hoorden we ineens STOP STOP STOP (en niet zo zachtjes). Dus wij rechtop in die stoelen..en maar zoeken..A BIRD!....oké beetje jammer, da’s gewoon een mus! Ieder zijn ding zullen we maar zeggen.
Ook hier kwamen we hyena’s tegen die lekker aan onze truck begonnen te knabbelen en we hebben zelfs een leeuwenfamilie gezien die net een buffel hadden geslacht! Dit was wel erg bijzonder, ook onze gids had dit voor het laatst in 2005 gezien. En aangezien wij zo’n hoge truck hadden, hadden wij het perfecte uitzicht.

De volgende dag ook nog doorgebracht in het ‘Kurger Park’ en daarna richting Hazeview gereden. Daar kwamen we in één van de mooiste lodges die we hebben gezien. Midden in de (soort van) jungle. De lodge was enorm en stond op hoge palen zodat je echt midden in de bomen als het ware zat. Ook kon je nog naar beneden lopen om nijlpaarden krokodillen te spotten..daar ben ik niet zo’n held in, maar iedereen ging dus ik ‘moest’ wel. ‘Gelukkig’ niets gezien.

Volgende dag weer terug naar de lodge in Johannesburg waar we weer WI-FI hadden. 5 dagen zonder was natuurlijk een hele opgave. Maar je raakt er ook zo aan gewend. Soms vergat ik zelfs dat ik überhaupt een telefoon had, aangezien geen hond meer smst tegenwoordig.

Op naar Zanzibar!! Toen werd het een beetje heet onder de voetjes, omdat ik Zuid-Afrika verliet zonder een visum…netjes al mijn papieren alvast bij de hand en gekopieerd. Kom ik bij die balie waar een ietwat chagrijnige vent zat..zegt ie: ‘Je hebt geen visum, hij is verlopen blabla’ goh meen je?! Dus ik heel aardig: ‘maar ik heb hier al mijn spullen, papieren etc.’! Hij werd lichtelijk boos…JA DAT HAD JE DIRECT MOETEN GEVEN. Euuuh hallo dit is niet mijn fout, mooie monk! JA, nu mag je dus een jaar het land niet in! YES I KNOW! Ik wilde nog zeggen dat ik niet eens meer terug wílde komen. Maar dat leek me niet heel verstandig aangezien ze je dan alleen maar tegen gaan werken. Dus hups met een vrouwtje mee die mijn paspoort etc. mee nam (die ik heeeele tijd in het vizier hield en overal heen liep waar zij ook heen liep). En gelukkig was ik nog als eerste want daarna volgde er meerdere mensen. Blijkt maar weer dat die Afrikanen het hier gewoon níet voor elkaar hebben..na 80 kopies van alles wat ik had, konden we dan eindelijk gaan!

Snel in het vliegtuig (met 30 man) en op naar Zanzibar! En daar zit ik nu ook, typend voor ons hutje kijkend naar de palmboopjes en het heerlijke zand. Het is zo’n chille plek. Veel backpackers en Nl. jongeren. Het complex bestaat uit alleen maar zand, palmbomen, hangmatten een bar en een gezellige veranda waar je uitkijkt over de zee. Als we een trapje op lopen hebben we een prachtig uitzicht over het strand en het geweldig mooie water! Dan loop je 50 meter en sta je op het strand. Onze mondjes vielen dan ook even open toen we het de volgende dag bij licht zagen. Het is ook écht zo mooi als dat je op plaatjes ziet. En de stranden zijn niet overvol dus je kunt er heerlijk relaxen en alle kite-surfers bekijken. Dat werd dus de eerste dag flink bakken in de zon. Niet echt rekening gehouden met dat de zon hier heeeel ietsje sterker is. Dus factor 15-20 moest genoeg zijn. Oepsie..niet dus. Dit zagen (en voelden) we dus goed de volgende dag.

Vandaag hebben we ‘met’ dolfijnen gezwommen in het wild. Uiteraard was er weer iets niet goed doorgegeven dus werden we met een half uur vertraging opgehaald. Op naar de dolfijnen. We gingen een soort van vissersbootje over de zee en daar kwam familie dolfijn aan. Wat mooi om te zien! En dan zeggen ze jump in the water!! En hups daar gingen we met onze flippers en sexy duikbrillen op het water in..ze zwemmen zo onder je door alsof het ze niets doet dat wij daar ‘aapjes komen kijken’. Het was zo mooi om te zien, je kunt er wel naar blíjven kijken. Weer iets wat van onze bucket-list afgestreept kan worden, want wat wil je nog meer dan én met dolfijnen zwemmen in het wild en dan ook nog in de zeeën van Zanzibar, prachtig!

Nu gaan we weer verder genieten. Donderdag vertrekken we naar een resortje 500 meter verderop. (Met wifi) en airco en gewoon normale bedden (hier lopen we namelijk alleen maar op blote voeten omdat ooooveral zand is, zelfs onze vloer is het strandzand. Je raakt er ook zo aan gewend, die zandvoeten in je bed).

Zaterdag vliegen we naar Dubai om daar de hitte van 45 graden te trotseren en over een weekje zitten we alweer in het vliegtuig richting Nederland! We hebben het hier ontzettend naar ons zin en genieten volop maar ik kan ook niet meer wachten om iedereen in Nederland weer te zien.

Tot over een week!

Liefs Karien en Iris



  • 29 Juli 2014 - 12:56

    Dini:

    hoi Iris en Karien.
    Wat een prachtige verhalen weer en wat hebben jullie al veel gezien en gedaan.
    Nog heel veel plezier samen en geniet nog even.
    Heel veel groetjes van oom Henk en tante Dini.
    Doeiiii.i

  • 29 Juli 2014 - 13:49

    Tessa:

    Wauw als ik dit allemaal lees wil ik ook weer terug! Geniet van je laatste week, want voor je het weet is het grote avontuur voorbij!

    Veel plezier nog!!
    Liefs Tessa

  • 29 Juli 2014 - 13:53

    Jantien:

    Haha heerlijk met dat Visum (herkenbaar haha, maar komt allemaal goed inderdaad!).. wat een verhalen, moooi lekker genieten met K ... P! Zo te horen super daar in Zanibar, kijk er erg naar uit om alle verhalen in het echt te horen (onder het genot van)! JOEE!

  • 29 Juli 2014 - 14:23

    Wilma In Traa:

    Hallo Karien en Iris,
    Wat een mooi reisverslag, erg leuk om te lezen.
    Dat jullie het mooi hebben is wel duidelijk.
    Jullie hebben al veel gezien en gedaan.
    Nu nog lekker genieten in Zanzibar en daarna in Dubai, heeeeeeel veel plezier en geniet er van!
    Heel veel groetjes oet Deep'n.
    Ome André en Tante Lientie.

  • 29 Juli 2014 - 14:24

    Chrisssss:

    Heerlijk om te lezen super hoe je dat allemaal verwoord ik voel alsof ik erbij ben!!
    Geniet maar mooi deze week dikke kussen en knuffels

  • 29 Juli 2014 - 19:41

    Joke:

    Hallo dames
    Als ik jullie foto's en verhalen zie krijgen we weer heimwee naar Zuid Afrika.
    Jullie hebben het duidelijk erg naar je zin daar,ik begrijp nu ook wel het liedje,,Was ik maar op Zanzibar,,(voor de ouderen onder ons!)
    Enuh.....stiekum zijn wij ook wel blij dat je binnenkort weer thuis komt.Geniet er nog maar van!!

    gr van de oale leu.

  • 29 Juli 2014 - 20:11

    Andrea:

    Oeeeeeeeeeeeeeee... Klinkt allemaal super. Een reisje voor op het lijsje. Geniet er nog van en ben benieuwd hoe het in Dubai is...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Hbo-v studente op stage in Zuid-Afrika, Kaapstad!

Actief sinds 15 Feb. 2014
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 12603

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 05 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: