Een weekje vakantie en Karbonkel.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Iris Hassink - WaarBenJij.nu Een weekje vakantie en Karbonkel.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Iris Hassink - WaarBenJij.nu

Een weekje vakantie en Karbonkel..

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

03 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

We zitten alweer ruim over de helft, wat betekent dat we nog maar 3.5 week stage hebben en dat ik daarna lekker ruim een maand kan gaan genieten van mijn (onze) vakantie! Waar we eindelijk kunnen gaan genieten van alle dieren in Johannesburg en de heer-lijk-e zon op Zanzibar (wat klinkt het toch exotisch). En mensen echt waar, ik verlang naar de zon! Want hier is namelijk het regenseizoen geopend..

Inmiddels heb ik mijn laatste stageweek doorgebracht op afdeling ‘Sunflower’. Die week ging natuurlijk super snel. In deze week wilde ik mijn (ver van te voren aangekondigde) eindevaluatie bespreken met de sister van de afdeling. Ik wist dat ik dit een paar keer moest herhalen, omdat ze daar hier niet zo heel veel om geven. Nadat ik woensdag een paar keer had gezegd: ‘zullen we de evaluatie vanmiddag doen?’ was het ja en toen weer nee, want ze was erg druk (jaja, 2 formulieren invullen). Maar ze wist tóch een gaatje te vinden! Lucky me. Ineens hoorde ik vanaf de andere kant van de afdeling: ‘Iris! Come, lets do that student-thing!’ Tot mijn verbazing werden alle hokjes van de evaluatie uitgebreid ingevuld..deze werd even onderbroken, omdat ze zich even niet lekker voelde..alle etensresten etc. kwamen er dan ook fijn uit. Maar daarna konden we weer verder. Nadat ik alle competenties had toegelicht kon ze het toch aardig motiveren. Alleen nu staat er bij het vakje: ‘Hoe reflecteert de student op zichzelf’. ‘Iris is a good student with a lot of humor!’ Oké, dat is heel lief en leuk maar dat is niet helemaal het idee erachter. Ik heb het mooi laten staan, ziet er toch weer leuk uit.
Toen kwamen we bij het eindcijfer..’Wat zal ik je geven’. Ja, wat jij ervan vindt. Hmm oké..ja een 10 is ongeloofwaardig..’vind je een 8 goed?!’ ‘Meer dan goed!’

Na 10 keer geprobeerd een leuke groepsfoto te maken ,wat natuurlijk niet lukte, omdat die kindjes elkaar óf de hersens insloegen óf naar de dvd van ‘Lollo’s’ aan het kijken waren. Ja, die dvd, inclusief liedjes, ken ik nu uit mijn hoofd, zoals: ‘Spring op! Sit plat! staan stil! dan doe jij wat jij wil, 1 been…balans! En dans liewe Lollo’s dans dans’ Verzin daar je eigen dansjes maar bij.

Toen hadden Renske en ik een week vakantie!! De vakantie had niet het gewenste weer, maar goed! We konden in ieder geval weer lekker uitslapen en leuke dingen doen. Zo zijn we dit vrijdag en zaterdag gaan vieren in de stad. Zondag richting de ‘Canal Walk’ dit is het grootste winkelcentrum (inclusief pretpark) van Zuid-Afrika. En ja, dit was écht groot. Het heeft 400 winkels en 17 grote bioscoopzalen.

Toen bedachten Renske en ik om te gaan sky-diven! Dat is dus uit een vliegtuigje springen met een parachute (voor de GTST-kijkers onder ons: net als toen Maik ter pletter viel).
Maar helaas het weer was te slecht en dit zou waarschijnlijk de hele week nog zo blijven. De enige kans was vrijdag maar vrijdag hadden we geen auto in ons bezit en zouden we daar te laat aankomen. Helaas..maar Matt (de jongen die werkt bij een organisatiebureau) blijft ons ieder weekend bellen of het kan i.v.m. het weer. We zullen zien!
Toen zijn we vrijdag maar richting de greenmarket square gegaan. Hier heb je veeeel kraampjes en dus allemaal (dezelfde) souvenirtjes. Hilarisch..de ene heeft natuurlijk nog een mooiere prijs dan de ander. Vooral niks aanraken of aanwijzen, want dan zit je eraan vast.
We zijn nog naar een groot aquarium museum geweest. Erg mooi! Ze laten hier alle vissen en haaien etc. zien die in de Atlantische- en Indische oceaan leven (oké, misschien wil ik dat ook liever niet weten, maar het zag er leuk uit).

Ja, zaterdag! We wilden iets cultureels doen, op naar het district six museum. We konden het niet helemaal goed op het kaartje vinden dus dan maar met de auto gaan rijden, kan niet zo moeilijk zijn. Toch wel, niet gevonden en we hadden er ook geen zin meer in, inmiddels was het 15:30 uur. Thuis kwamen we erachter dat het om 16:00 uur gesloten was.

Zondag zijn we richting Waterfront gereden om daar gezellig naar de bioscoop te gaan. Ik snap niet waarom die bioscopen in Nederland zo duur moeten zijn. Hier kost 1 kaartje maarliefst 53 ZAR (€3,50) en nog een grote popcorn en M&Ms, dat wordt dan 39 ZAR (€2,80). Dit kunnen we dus nog wel eens vaker doen.

Gisteren (maandag 2 juni) ben ik gestart op de nieuwe afdeling ‘Sweet Basil’. Hier zijn 25 kinderen met (niet)aangeboren hersenletsel, spierziekten en ademhalingsproblematiek waardoor er 7 kinderen een tracheacanule hebben. Het is een stuk drukker dan op Sunflower en er is gelukkig veel te doen en te leren. Die laatste vier weken kom ik dus wel door. Of inmiddels 3.5 week!

Nog even een paar leuke, vreemde, rare maar ook toch weer hilarische gebeurtenissen binnenshuis met onze ‘huisbazin’. Tegenwoordig hebben we haar gebombardeerd tot ‘Karbonkel’ Kennen jullie die nog van ‘Ik Mik Loreland?’ Typ anders even in op google. Maar goed, dat terzijde…

Karbonkel is niks nieuwsgierig..Ze wist uiteraard dat Renske en ik vakantie hadden (na dit 5 keer te hebben gecontroleerd). Dit hebben we dan ook geweten..el-ke ochtend stond ze hier weer voor de deur ‘Hello ladys!’. Dag 1: om 10 uur komt ze aankakken: ‘Is it oké when I come at 11 o clock for cleaning’? ‘Ja, dit hebben we van het weekend ook al besproken maar goed, je komt maar’. Toen kwam ze nóg een keer terug om te kijken waar ons afwasmiddel stond?! Even alle kastjes open..ah daar is het. Doet deurtje weer dicht..oké heel apart. Toen was er een lamp kapot..hier begreep ze toch echt niets van: ‘Hij zit er al 3 jaar in’ goh, misschien moet je hem daarom een keer vervangen.
Toen was het 11 uur, komt ze er aan (lees: hijgend, nat van het zweet door het traplopen), Begint ze met stofzuigen, doet de stofzuiger uit en zegt: ‘Don’t throw your food on the floor!!’ Eeeeeuhh pardon!? Ik gooi mijn eten niet op de grond in ons ‘eigen’ huis! ‘Yes! Don’t do that again’! Maar dat doe we niet!! Yes! Anders komen er beesten van onder het tapijt en die eten het tapijt op..nou, lekker verhaal. Maar goed.

De volgende dag was Renske lekker aan het koken (oepsie, op 2 gaspitjes) de stoppen erdoor! Tja, nu moesten we wel naar Karbonkel en haar moeder. Maar ze begreep er natuurlijk niets van. ‘Use than the other stoof’ ja kuukn dat gaat toch niet als alle stoppen erdoor zijn! Zegt ze: ‘I ask my mom’ (komt terug) ’yes, she said that you can use the other stoof’ (oké rustig blijven..) Nooo dat kan niet! Want de stoppen zijn erdoooor!! Oh..euh oké. We moesten gelukkig alleen even twee schakelaartjes omzetten: opgelost!

En oh ja, net kwam ze nog even aan de deur (nadat ze bijna het keukenraam doormidden had geslagen), LADYS? Are you happy? Euh ja… oké als de lampen uitvallen, zeg het dan. En toen ging ze weer. Vreemd.

En zo zijn er nog wel meer verhalen. Ik wilde dit tóch even kwijt. Geen idee of je er een idee bij hebt maar goed, haha!

Ik hoop dat jullie nog lang kunnen genieten van het mooie weer en dat er af en toe een paar straaltjes hier naar toe komen! Zou toch fijn zijn, haha.

En tante Wilma en oom André bedankt voor de leuke kaartjes!! Ze zijn uiteraard al opgehangen.

Tot snel!

Liefs Iris

  • 03 Juni 2014 - 21:04

    Anneke :

    Weer een leuk verslag ,leuk om te lezen ,ben me erg bewust geworden dat ik weinig van afrika weet , lijkt me toch erg mooi,toch is het jammer dat je niet hier bent we hebben nl erg leuke zorg ,iemand met drie maal per dag een a.b kuur ,d.m.v een picc lijn ,had jij ook vast erg leuk gevonden, nog veel plezier,groetjes anneke

  • 03 Juni 2014 - 21:46

    Jolanda:

    Lieve Iris,

    Onze buurman is hier, en die begrijpt je volledig, echt een Afrikaan. Ik vind allen de verhalen geweldig en krijg beeld met wat debuur man verteld. Geniet nog even lekker, en als je terug bent kom je naar Oss en ga je me alles vertellen! Heel veel liefs van jo en steef en een poot van Billy! Xxxxxx

  • 03 Juni 2014 - 22:25

    Ronald:

    Prachtig verhaal weer. Jammer van het skydiven, misschien lukt het nog in de laatste weken. Welke film heb je gezien, Zanzibar???
    En eten op de vloer gooien kan echt niet hoor!!!!

    Maak er nog een paar hele mooie weken van en dan ...... genieten geblazen op vakantie!!

    Groeten,
    Luna, Maud, Andrea en ikke!!

  • 04 Juni 2014 - 19:46

    Mimmie:

    hallo iris

    bedankt voor de kaart,dat je daar nog aan hebt gedacht.
    ja wat gaat de tijd snel he,ik tel iedere keer mee,want het duurt echt wel lang.
    maar fijn dat het je goed gaat.
    en een 8 is toch mooi,die had je van mij ook gekregen hier.
    nou iris succes liefs mimmie

  • 05 Juni 2014 - 19:48

    Dini:

    Hoi Iris

    Weer een geweldig verslag. Ga zo door we genieten er enorm van.
    Hopen dat de laatste stageweken nog succesvol verlopen en dan op naar de vakantie met hopenlijk heel veel zon. Nog veel plezier.
    Groetjes Oom Henk en tante Dini.

  • 06 Juni 2014 - 13:21

    Leslie:

    Heyyy Iris,
    Leuk om te lezen wat je mee maakt!! Jammer van het weer, maar dat mag de pret niet drukken toch ;)
    Alvast heel veel plezier met Karien de laatste maand. Lijkt me super chil zo met zn 2e jouw avontuur daar afsluiten.
    En dan zie ik je wel weer keer in Neede verschijnen!!
    En neem van mij aan, geniet nog van alles daar. Eenmaal terug ben je zo weer gewend en lijkt Afrika opeens weer ver weg haha..

    Liefs, Leslie

  • 08 Juni 2014 - 12:12

    Wilma:

    Hai lieve Iris,
    Het is wat met die karbonkel, had de skottelbraai nu maar meegenomen!
    We zijn ons nu aan het voorbereiden op de vakantie.
    Zoals gewoonlijk heeft je moeder weer wat bijzonders gekocht.
    Nu heeft ze een lamp op haar hoofd zodat ze makkelijker kan lezen,hilarisch!!!
    Maar het kan maar zo dat deze ook weer achterblijft in de container in Italie.
    Het reisverslag is weer erg leuk om te lezen!
    Wat een heerlijk vooruitzicht om na je stage vakantie te hebben.
    Dat het sky-diven niet is doorgegaan is jammer, maar of je moeder hier ook zo over denkt weet ik niet.
    Iris geniet nog van de tijd in Afrika, we zullen zeker nog wat van je horen in Italie.
    Dikke knuffel van ons allemaal!!!!
    Tante Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Hbo-v studente op stage in Zuid-Afrika, Kaapstad!

Actief sinds 15 Feb. 2014
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 12566

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 05 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: